Khamis, 18 Disember 2008

Kisah kanser 1

Saya membuka blog ini untuk mencatatkan pengalaman dan perasaan saya sebagai pesakit kanser. Tetapi saya mengambil masa yang agak lama untuk mencatatkannya kerana saya tidak dapat memikirkan dan memilih ayat yang sesuai untuk menceritakannya.

Setelah berfikir-fikir lama dan mendapat nasihat teman-teman baik, saya akhirnya memilih rawatan kemoterapi. Saya bersedia untuk menerima risiko apabila toksid disalurkan ke dalam badan saya bagi membunuh sisa sel-sel kanser yang masih ada, juga sel-sel sihat. Rawatan ini juga boleh mengakibatkan banyak kesan negatif, saya akan kekurangan daya tahan badan, mudah diserang jangkitan dan kemungkinan organ-organ penting di dalam badan akan turut rosak.

Terlalu banyak derita dan airmata yang tercurah ketika dirawat. Saya merasakan begitu sukar untuk meluahkannya. Apatah lagi apabila berhadapan dengan keluarga dan kawan-kawan yang tidak putus-putus mendoakan kesejahteraan saya. Ketika rawatan kemoterapi pertama berlangsung, saya langsung tidak berdaya untuk mengadap komputer dan mengemaskini blog ini.

Saya perlu kuat! Itu sahaja yang saya katakan kepada diri saya berulang-ulang setiap hari. Saya tidak mahu sama sekali membenarkan anak-anak melihat saya berada di dalam keadaan lemah. Saya juga tidak mahu menghampakan rakan-rakan, sama ada yang berada di sekeliling atau yang tiba-tiba muncul memberikan semangat tanpa putus-putus. Kasih sayang inilah yang memberikan kekuatan untuk terus melawan kesakitan ini.

Dan kepada Allah S.W.T sahajalah saya menyerahkan jiwa ini. Saya bersyukur kerana diberi ujian yang cukup kecil ini jika dibandingkan dengan limpahan nikmat yang diberikanNya sebelum ini. Saya reda.

2 ulasan:

Lily Haslina Nasir berkata...

salam kak eton...
selalu kita jenguk blog ni.
ternanti-nanti catatan baru akak!
semoga tenang, bahagia dan sejahtera bersama keluarga ya!

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,

Sabar dan tawakkal. Cuba hubungi Pusat Kesihatan Natural Terapi di tel 0355109757; hp 0193132377. Jika Allah mengizinkan, saudari boleh sembuh.

love

love

love

love