Jumaat, 5 Februari 2010

Tin kosong

Saya hanya tercegat berdiri di situ mendengar tin kosong berbunyi, "kelentong, kelentong, kelentong". Manusia yang lalu lalang di sekitar tidak menoleh langsung, walaupun bunyi tin kosong semakin galak, dan getaran tin semakin bertambah. Saya dapat merasakan cuaca yang redup pada awalnya menjadi semakin panas.
"Saya dulu banyak berjasa. Saya pernah lawan samseng-samseng berkepala naga di lengan. Sepuluh orang sekali gus," sambungnya sambil menunjukkan 10 jari tangannya dengan matanya terbeliak-beliak. Kayu yang dipegangnya dilambung berkali-kali. "Saya gagah macam Hang Tuah, membuka silat dan berpancak seribu bunga sehingga samseng pun ngeri." Tin kosong mengeluarkan bunyi-bunyian yang semakin bergemerincing. "Tak ada siapa pun yang berani dengan saya," sambungnya lagi sambil membetul-betulkan seluar singkatnya ke betis.
Saya sudahpun menyumbat telinga dengan lagu "Hey Ladies" nyanyian Rossa yang muncul berlegar-legar di fikiran sejak tadi. Perut saya bagai nak keluarkan isinya apabila mendengar tin kosong yang berkelentang kelentong itu.
"Errr, boleh berikan duit? Saya nak isi minyak motor ni?,"tiba-tiba dia bertanya. Saya terkedu. Lagu "Hey Ladies" hilang dan muncul pula Stacy dengan "Pakai Buang"nya. Saya menendang motornya dan berlari menahan sebuah teksi yang kebetulan lalu. Tanpa menoleh saya mendengar jeritannya.
Dalam teksi, bunyi tin kosong masih enggan meninggalkan kepala saya... "Kelentong, kelentong, kelentong." Kalaulah saya boleh menyumpahnya, saya mahu dia menjadi katak yang menggerutu dan berlendir kulitnya.

2 ulasan:

JHaZKiTaRo berkata...

salam maulidur Rasul dari bumi Dublin, Ireland.. blog walking kejap.. rajin2, jemput laa singgah ke my blog.. :)

sinaganaga berkata...

i like

love

love

love

love