Selasa, 1 September 2009

Suatu pagi...

Titis-titis hujan mengetuk ringan tingkap kaca di tingkat 20 pada pagi yang basah ini. Saya menjenguk keluar dan melihat jalan-jalan nun di bawah sana digenangi air. Matahari bersembunyi di sebalik mendung awan dan sinarnya agak redup pada pagi ini. Pokok-pokok kelihatan segar dan seolah-olah berdiri lurus menanti hujan turun lagi bagi mencuci segala kekotoran yang terlekat pada daun-daunnya.
Burung-burung yang biasanya berterbangan dan berbunyi riuh hilang daripada pandangan. Mungkinkah mereka masih lagi berlindung daripada kesejukan ini atau masih lagi berada di sarang, enggan keluar untuk membasahi sayap mereka?
Alam hari ini tidaklah ceria seperti selalu. Tetapi keadaan sekali-sekala ini jarang dapat dinikmati setelah bumi ini sekian lama dilanda panas kering.
Saya bahagia melihat air hujan melekat di kaca tingkap, kemudian berkumpul lalu mengalir deras ke bawah. Saya lebih rasa teruja memerhati titik-titik hujan yang baru melekap di dinding kaca tingkap itu dan kemudian bercantum semula sebelum hilang turun ke tanah.
Satu hari yang basah tetapi redup hening dan aman. Hati saya kini lebih tenang dan tenteram dalam mengharungi usia yang semakin meningkat.

3 ulasan:

saharil berkata...

tu kegemaran saya tu.. termenung tengok hujan.. :)

Mawar berkata...

Kanda
selamat panjang umur!
semoga sentiasa diRahmati kanda sekeluarga.


ps: saya kehilangan buku kecil hari lahir teman2, tapi rasanya saya masih ingat dengan tarikh sept 1.

mariahsj berkata...

Saharil, tengok je? Pergilah rasa sejuknya...mungkin panas ke....
Adinda,
Terima kasih. Semoga adinda dan keluarga juga dirahmatiNya.

love

love

love

love