Ahad, 24 Mei 2009

Demi masa

Agak lama tidak menulis di sini. Tanpa sedar masa terlalu pantas berlalu. Banyak hari yang terlepas, bertimbun tugas yang perlu digalas, juga angan-angan impian yang perlu dipenuhi.

Semasa terlantar, banyak benda yang difikir, perkara yang mahu dibuat, masa yang perlu diganti. Memang keuzuran ini menjadikan manusia berfikir bahawa terlalu banyak perkara yang perlu dilakukan, masa yang hilang yang perlu diganti dan minda yang perlu diisi.

Ketika memerhatikan anak ketiga saya yang belum mencecah 18 tahun melangkah keluar pada hari pertamanya bekerja, hati saya bercampur baur. Gembira, bangga, bimbang, sayu dan yang paling banyak terasa ialah rasa sedih. Saya rasa belum puas menjaganya, dan tiba-tiba dia sudah dewasa dan berhadapan dengan hidupnya sendiri. Hal yang sama berlaku ketika anak pertama dan kedua mula melangkah keluar masuk ke kolej.

Saya perlu belajar. Belajar untuk melepaskan anak=anak menjadi dewasa. Seperti arwah ibu melepaskan saya pergi ke sekolah berasrama penuh yang jauh dari rumah ketika usia saya tidak sampai pun 13 tahun.

Saya kini dapat merasa dan membayangkan perasaannya.

6 ulasan:

saharil berkata...

sdih la pulak, saya belum dapat rasa kerana buat masa ini anak2 saya semua masih melekat kat tubuh, tak boleh nak dilepaskan...

mariahsj berkata...

Ha ha ha...Sampai seru, insyaAllah akan ada. Doa banyak-banyak...

D'Rimba berkata...

Salam.

ummu firdaus berkata...

salam ton,
kita samalah. empat daripada lima anak kita dah besar panjang. nasib baik yang bungsu dalam darjah dua, sembilan tahun berbeza daripada kakaknya. terasalah kita muda lagi..haha..

tapi betullah, bila mereka mula keluar dari rumah, terasa sunyi sangat. nak buat macam mana, kitaran hidup, ton. sabar je lah...

Kamariah Kamarudin berkata...

salam kanda Mariah
oho! Pasti dalam beberapa tahun mendatang saya akan mengalami situasi begitu; yang mengingatkan saya pengalaman orang tua saat diri anaknya tiada di sisi mereka. Bukankah hidup ini putaran roda? mudah-mudahan kanda diberi kesihatan dan kekuatan yang luarbiasa sepanjang masa!

Enche's berkata...

Salam. Apa Khabar? Masih ingat dengan saya? Che Lah dulu pernah bermain-main di DBP?

love

love

love

love