Selasa, 5 Oktober 2010

Konfius? Bukanlah, keliru!

Manusia ini adalah kejadian Tuhan yang memang sentiasa tidak sempurna. Saya hanya teringatkan kisah pelik saya ketika kecil, secara tiba-tiba. Ketika itu saya sedang merenung sepasang selipar besar, bergambar buah strawberi yang terletak di bawah meja saya. Selipar itu adalah bukti bahawa saya ini bukan manusia yang sempurna.
Sungguh! Ketika kecil saya tidak dapat membezakan antara yang kanan dengan yang kiri. Lucu, bukan?
Seperti biasa, si dia, rakan baik saya ini yang menjadi rujukan. Mana satu kanan dan mana satu kiri? Pada saya kedua-duanya sama, saya keliru.
Masakan saya boleh lupa kisah itu. Si dia yang akan membuka kasut atau selipar saya jika saya binggung. Kemudian menyarungkan semula di kaki saya. Dan si dia juga yang memastikan saya menyarung dengan betul, sehingga sanggup menunggu saya di tepi tangga!
Apabila dewasa, saya juga berharap si dia akan sentiasa membetulkan saya, jika saya berada dalam kekeliruan itu lagi. Mengingatkan saya pilihan itu ada yang membawa saya ke kiri dan ada juga yang menyeret saya ke kanan. Sama seperti dia membetulkan cara saya menyarung selipar, suatu masa dahulu.

Tiada ulasan:

love

love

love

love